woensdag 31 juli 2013

Een schat in aarden vaten ...

Gisteren was het voor enkele mensen een gedenkwaardige dag. En die personen wilde ik hier graag even kort noemen. Aan de buitenkant hadden ze zeker toen, niet veel met elkaar gemeen; het ene stel was al een succesvol zangduo, wat laatst hun 45-zangjarig jubileum heeft gevierd. De ander is inmiddels de meeste jaren van haar leven verlamd door een ongeluk. Maar deze dag verbindt hen met elkaar en dat wilde ik ook even doen.

Eerst zag ik gisterochtend een trouwfoto van Elly & Rikkert, al heel lang een muzikaal duo maar ook al heel lang samen als man en vrouw.... sinds 30 juli 1968, gisteren, 45 jaar!
Begonnen als zingende hippies hebben zij al jaren - rechtstreeks of indirect - gezongen over 'geloven' omdat zij ontdekten dat je van alles kunt proberen, maar Jezus het echte antwoord is op de diepe vragen van het leven. En juist vandaag zocht ik weer hun kinder-cd's op vanwege de logeerpartij van dochter en kleindochter.
Wat dit zangduo voor mij betekent? Hun liedjes horen wat mij betreft bij de opvoeding (zelfs zo dat ik er een hilarisch lied op kon maken bij een trouwerij) van 'Vertel het aan de mensen' tot 'Geef mij maar een knuffelgiraffe'... Hun liedjes zorgen ervoor dat ik de bijbelse waarheid tot mij kan nemen 'als een kind'. En iemand die een beetje in de bijbel thuis is, ziet hiervan de grote waarde! Een bijkomend (of is dat het grootste) 'voordeel' is dat ze ook voor kinderen zelf, zo 'to the point zijn' en die kinderen als vanzelf Gods woord binnen krijgen...
Als je opgroeit zijn er andere luisterliedjes-voor-grotere-mensen, boeken met spreuken van Rikkert voor de liefhebber, boeken van Elly.
En als je ze even niet als duo wilt horen? Allebei hebben ze inmiddels een solo-cd volgezongen.

July 30, 1967 's Avonds las ik dat dit ook een jubileumdatum voor Joni Eareckson Tada is, en wel van haar duikongeluk waarbij ze haar nek brak en verlamd raakte vanaf haar schouders. Sindsdien staat ook zij in de publieke belangstelling door de boeken die ze schreef (de meeste ervan heb ik gelezen) en er kwam een film, gemaakt van haar eerste boek over het ongeluk en wat daarna allemaal gebeurde, zij speelt hierin haar eigen hoofdrol. Zelfs heeft ze een CD gemaakt en is ook nog een kunstenares van prachtige mondschilderingen. Ze heeft inmiddels veel van de wereld gezien waarbij ze veel heeft betekend voor de gehandicapte medemens. Ook is ze al jaren gelukkig getrouwd met Ken Tada.
Het duikongeluk is inmiddels al 46 jaar geleden maar ook in die jaren daarna was het soms moeilijk, kreeg haar man een depressie en kreeg ze zelf borstkanker; haar ervaringen hiermee deelt ze op haar eigen website.

Hun gemeenschappelijke deler

Niet alleen de datum van 30 juli maar ook andere dingen hebben Joni en Elly & Rikkert inmiddels gemeenschappelijk. Hun thema: het gaat niet om onze omstandigheden maar om iets heel anders, namelijk dat we de Here Jezus kennen en Zijn leven in ons zichtbaar wordt.
Bij Elly & Rikkert zie je het terug in hun liedjes maar ook in deze titel: Vrije vogels : de omgekeerde wereld van Elly en Rikkert Zuiderveld, het boek van Herman Veenhof over hun leven. Jezus maakt alles anders is de boodschap. En zij weten waar ze het over hebben want ze hebben het gezocht in oosterse religies, drugs en allerlei andere dingen. Tot ze het antwoord vonden in Jezus zelf.
Ook daarom kan Joni zeggen dat haar leven goed is en dat mét haar quadriplegie, lees maar op haar website wat ze zelf zegt over deze jubleumdatum van haar duikongeluk:
"Mijn dwarslaesie vormt voor mij het decor om 'te zijn voor de lof van zijn heerlijkheid'En terugkijkend naar wat het ongeluk mij heeft gebracht zou ik niets willen veranderenVier samen met mij hoe God ook alles in jouw leven uitwerkt zodat jij ook, 'een lofoffer voor Jezus' zal kunnen zijn." 
Als je zoiets zegt als gezond mens, wie alles voor de wind gaat, wat heeft dat te zeggen? Maar iemand die aan den lijve ondervindt wat het is niets te kunnen, en dan echt alles schade - onbelangrijk - te achten, omdat het erom gaat dat de Here Jezus steeds groter voor ons wordt, die heeft recht van spreken. Want het gaat om de eer van God in ons leven, en - zelfs al hebben wij een groot lijden te verduren zoals Joni -, daarin is onze blijdschap en vrede. En dat heeft zij ervaren, niet in haar bekendheid en wat ze allemaal heeft mogen doen, maar juist in de gevolgen van het duikongeluk - want zo heeft zij Jezus gevonden. 

Dit lied van Elly & Rikkert, zou ook Joni´s lied kunnen zijn. Het bezingt de kracht die gelovigen overal op de wereld in allerlei verschillende situaties, ontdekt hebben. De kracht van God die we in ons leven nodig hebben en die Hij ons niet alleen wil géven, maar voor ons wil zijn, omdat Hij Zichzélf aan ons geeft....
Die kracht van God in ons, wens ik jullie allemaal toe.


Een Schat In Aarden Vaten
Tekst & Muziek: Elly & Rikkert Zuiderveld
(2 Korintiërs 4)

Al zijn we vervolgd, we zijn niet verlaten
Al dragen we boeien, toch zijn we vrij
Zowaar als ik leef, ik sterf alle dagen
Want Jezus wil groeien in mij
En we hebben een schat in aarden vaten
Een mens is zo breekbaar, hij is zo kapot
Maar die heerlijke kracht die alles te boven gaat
Is niet van ons maar van God
Is niet van ons maar van God

Al weet je geen raad, Jezus is zeker
Steeds in de druk, maar nooit in het nauw
Ga je met Jezus, dan drink je Zijn beker
Want Hij wil groeien in jou
En we hebben een schat in aarden vaten
Verbroken te worden gaat niet zonder pijn
Maar de schat blijft bewaard en in onze zwakheid
Kan Hij juist machtig zijn
Kan Hij juist machtig zijn

We hebben een schat in aarden vaten
Als alles vervalt dan breekt ook het vat
Maar we willen voor Hem ons leven hier laten
't Gaat Hem alleen om de schat
't Gaat Hem alleen om de schat


7 opmerkingen:

  1. Dankjewel voor dit mooie blogje Gerda. Het is alles waard om Jezus te kennen, verreweg het beste. Want wie bereid is het leven te 'verliezen', die zal het vinden. God is niet zozeer uit op (over)geestelijke 'gezonde' volgers die hallelujahh roepen.. maar ziet veel meer uit naar mensen die Halleluja roepen middenin de gebrokenheid van het leven, dacht ik.
    -Shalom, ouwe malle oom.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. of "hallelujah" flùisteren...
    Joni is een mooi mens. Gelouterd. Geslepen en gepolijste diamant.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zowel Elly & Rikkert als Joni hebben ook een rol gespeeld in mijn leven. Elly & Rikkert vooral uit de tijd dat ze echte bijbelliedjes zongen. Het gaf een diepere dimensie aan het Woord van God, juist in een tijd van crisis. Het raakte mijn hart.

    Ook de boeken van Joni heb ik gelezen en ben erdoor gezegend.

    Voor mijn gevoel waren beiden E & R en Joni ongeveer in dezelfde tijd belangrijk voor me. Frappant dat je ze beiden in je blog bespreekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja Hans, in zwakheid is fluisteren ook genoeg. :) (BTW, De kauwgomballenboom is natuurlijk ook precies E & R...)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal mee eens Ida, ja door die datum komen ze samen in één blogje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja die kauwgomballen ja. typisch Elly ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die malle ouwe oom in het filmpje, typisch Rikkert. :) Persoonlijk heb ik trouwens iets meer met Rikkerts teksten, meestal...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Linkwithin

http://www.linkwithin.com/install?platform=blogger&site_id=2144441&url=http%3A//gerda-overvanallesennogwat.blogspot.com/&email=evanschagen61%40gmail.com#