vrijdag 6 september 2013

Een (familie)lied

titel en aanhef van dit blogje zijn een knipoog naar de Psalmen
  een lofzang op mijn ouderlijk huis
de aanleiding is de verkoop die precies vandaag rond is

ken je de wijs niet?
klik hier voor de Nederlandse versie van La montagne


 Het huis. Op de wijze van La montagne. 




  'Thuis' is het huis wat er nog staat
al bijna 56 jaar bewaard
waar ik elke hoek van ken  
Mijn ouders hebben het gebouwd 
vroeger, toen ze zijn getrouwd
en 't is waar ik geboren ben

Dit huis, ik weet nog hoe het was 
de grote ceder in het gras
't balkon en ook de Drentse keien
Een teil die in de kamer stond 
met een zeiltje op de grond 
'n doorgeefluik, en van de leuning glijden



 En langs het tuinpad van m'n vader 
zag ik de populieren staan  
Ik was een kind en wist niet beter
dan dat het nooit voorbij zou gaan   


Wat leefden we gelukkig toen
het rode huis nog tussen 't groen 
de boerenbloemen in de wei
Nu zie je door de mooie laan
geen losgebroken koe meer gaan
geen knotwilg meer, dat is voorbij


 'k Zie nu hoe rijk het leven was 
toen 'n ieder daar nog was
en de gong ging voor het eten
De was die hing achter de schuur
'handstand' kon zo tegen de muur
de zandbak - niets ben ik vergeten


En langs het tuinpad van m'n vader 
zag ik de populieren staan
Ik was een kind en wist niet beter 
dan dat het nooit voorbij zou gaan    



Het huis was het verzamelpunt
ons al die jaren steeds gegund
het was vol leven en muziek
Vanuit dit huis ben ik getrouwd
en ook hebben wij er gerouwd 
ja, het maakt me wat melancholiek


Mijn vader heb ik hier gekend 
mijn kind'ren werden hier verwend 
ze konden er zo heerlijk spelen
Dat huis van ons, het is voorbij
dit is al wat er blijft voor mij: 
herinneringen om te delen



 Toen ik langs het tuinpad van m'n vader 
de hoge bomen nog zag staan
Ik was een kind, hoe kon ik weten 
dat dat voorgoed voorbij zou gaan   



11 opmerkingen:

  1. Een huis waar ik ook wel eens sliep
    Toen t oude jaar ten einde liep
    Er werd gezongen en gespeeld
    en menig boterham gedeeld ...

    kan me voorstellen dat het heel vreemd moet voelen, ontheemd. Maar fijn dat er zoveel mooie herinneringen blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Zegerien!|
    Ja, ik weet het nog, volgens mij had je toen een hoofddoekje op - dat was net 'in'. :)
    Het is wel vreemd, dat er andere mensen in 'ons' huis komen. Maar het is een leuk stel met vier kinderen die er wel echt zullen genieten. Dat scheelt. ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie ode aan je ouderlijk huis. Heb je dat lied zelf gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ida, als je het linkje bovenaan aanklikt, krijg je de Nederlandse tekst van La montagne. Die was wel een steun voor mijn eigen tekst...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Theodor, ze zeggen dat het goed is voor de verwerking, zoiets maken. :) En er stonden trouwens echt hoge bomen, populieren, bij het tuinpad, maar ja, vroeger maakte je veel minder foto's - en heb daar dus geen originele foto van...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "La Montagne" zegt me niets. Wel Wim Sonneveld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, dat klopt Ida, maar het origineel van Het dorp, is La montagne van Jean Ferrat:
    http://www.youtube.com/watch?v=RbTXbKD-BdE

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi Gerda, best lastig deze plek los te moeten laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Soort aubade dit hè ;) Zijn hoe dan ook emotionele dingen. Alles hier op aarde moet losgelaten worden, vroeg of laat. Soms best een moeilijke haast paradoxale realiteit..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja Hans, het is wat he? Het leven bestaat uit loslaten, maar als je iets zolang hebt gehad is dat erg raar ... maar ook iets om erg blij om te zijn.
    Wat is een huis eigenlijk, wie weet komt daar nog es wat over. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Linkwithin

http://www.linkwithin.com/install?platform=blogger&site_id=2144441&url=http%3A//gerda-overvanallesennogwat.blogspot.com/&email=evanschagen61%40gmail.com#