dinsdag 7 december 2010

Is je werk al gedaan?

Misschien verwacht je naar aanleiding van deze titel een huishoudelijk verhandeling over de staat van mijn huishouden en of je al mag gaan zitten met een kop koffie voordat er wat dit betreft het nodige is gebeurd. Nou nee, dat was nu niet helemaal de bedoeling met dit blogje, maar toch heeft het wel te maken met het gevoel dat als het ware in elk mens ingebakken zit om 'te werken, je in te spannen' voor een bepaalde zaak, want anders is er iets niet goed, en zomaar gaan zitten is er helemaal niet bij: na gedane arbeid is het pas goed rusten.
Ik kwam op dit onderwerpje door een reactie die ik kreeg op m'n vorige blog:
"Toen ik vanmorgen buitenkwam om de stoep voor de winkel te vegen, was het al gedaan."
Dat is toch wel iets om ook eens over na te denken en er is een mooi beeld te zien in dat gegeven: 'ík dacht nog even aan het werk te moeten maar het was niet meer nodig.'
Je zou zeggen, de toepassing is niet moeilijk te maken: de Heer heeft het werk gedaan en wij hoeven alleen maar te accepteren dat het gedaan IS. Niet moeilijk toch om te begrijpen? In theorie kunnen we het in ieder geval vatten: een ander heeft gedaan wat er van mij werd verwacht..... 

alhoewel er aan de theorie ook nog wel eens het één en ander kan haperen... Misschien ook iets wat je n.a.v. dit blog kunt bekijken...

We denken in ieder geval er het fijne van te weten - en misschien is dit wel het punt - omdat we de waarheden soms ons hele leven al horen. Maar toch kun je net even mis zitten. Dan is zo'n gebeurtenisje van de zomaar geveegde stoep  ineens 'aanschouwelijk onderwijs' van de eerste orde en dat is soms nog niet zo gek.

In het dagelijks leven zijn bepaalde dingen namelijk zo logisch als wat: niemand zou het in z'n hoofd halen om - in het betreffende voorbeeld van de op mysterieuze wijze geveegde stoep - alsnog de bezem te pakken en aan het vegen te slaan, met als argument dat het altijd nodig is met zulk weer. (Behalve dan bij het plaatje hiernaast maar dan is het ook direct duidelijk dat je niet blij wordt van al dat geveeg  - je wordt er eigenlijk heel erg chagrijnig van als je goed kijkt naar de vrouw van de bakker.....)
Je accepteert dan eigenlijk niet dat je stoep al schoon is, je gedraagt je in ieder geval geval alsof er nog een laag ligt, zo druk ben je bezig. Misschien veeg je wel weer wat terug van de sneeuw, omdat je zo gewend bent om het zelf allemaal te doen dat je het niet kan verdragen om rust te hebben van dit karweitje.... je kan niet meer zonder die dagelijkse routine.

Een andere variant zul je in de dagelijkse praktijk ook niet snel tegenkomen: je accepteert wel dat het stoepvegen al is gedaan, maar uit dankbaarheid doe je het zelf ook nog eens een keer.
Maar zeg nou zelf, alsnog het karweitje doen, geeft toch niet de indruk dat je er blij en dankbaar voor bent? En eigenlijk ben je dan, zeker in je gedachten, bezig met de sneeuw die er al niet meer ligt.....
Onmogelijk dus: in het dagelijks leven van alledag geloofwaardig overkomen als je iets nog eens over wilt doen wat al voor je gedaan is.

Behalve op het geestelijk vlak, daar kunnen we maar moeilijk accepteren dat we echt niks meer hoeven te doen om ons straatje schoon te vegen. Dat de Heer alles heeft gedaan wat nodig was om ons weer bij God te kunnen brengen. Er is zelfs geen restantje voor ons overgelaten wat we moeten, of wat we zouden kunnen doen Dat zou alleen maar een miskenning zijn van Zijn werk; je zegt dan eigenlijk dat je het zelf ook nog wel wat kan, dat er nog wat ontbrak.. Of je bedoelt het dan natuurlijk als een daad van dankbaarheid, we willen graag wat terug doen - wij mensen kennen het niet zo dat iemand iets doet voor ons zonder er iets voor terug te verlangen. Bij ons is het: voor wat hoort wat.

Maar misschien zou de dankbaarheid toch een andere vorm moeten hebben dan weer te gaan doen wat de Heer al volmaakt heeft gedaan. Hier kom ik vast nog een keer op terug. :)

Wat dat betreft is die uitdrukking eigenlijk bijzonder waar: "Je eigen straatje schoonvegen" betekent in overdrachtelijke zin dat we onszelf vrijpleiten, terwijl dat op oneigenlijk gronden gebeurt, als we zelf weer aan de slag gaan.
Omdat we dat volmaakte leven proberen te leiden, voelen dat we zó moeten zijn als we Gods normen bekijken, zijn we de hele dag bezig onszelf op te poetsen. En dat is hard werken geblazen, we blijven aan het vegen en zullen nooit aan het gewenste resultaat van volmaaktheid toekomen. Dáárom kunnen we ook niets bijdragen aan onze redding, al poetsen en boenen we nog zo hard. Laat staan dat we zouden kunnen sterven, die gevolgen ervan zouden kunnen dragen.
En zo gauw we - ook na onze bekering - zelf weer aan het werk gaan, kijkt God weer op die manier naar ons, als naar mensen die Zijn goedkeuring weer willen verdienen en lopen we de genade mis, dat Hij zomaar voor ons het werk heeft gedaan.
In Matteus 5 wordt al duidelijk dat we bij lange na er niet aan toe komen ons eigen straatje schoon te vegen... Gods wet gaat namelijk heel wat verder dan het houden van tien geboden. Zonder genade komen we er niet.

De oplossing ligt in het accepteren dat de Heer het alles heeft gedaan: Hij heeft het volmaakte leven hier geleid, heeft de dood ondergaan. Wij hoeven ons niet meer in te spannen om volmaakt te worden en zo het stempel van goedkeuring te ontvangen. We mogen rusten... dat is precies het tegenovergestelde van werken. Om terug te komen op het voorbeeld uit de praktijk: wij hoeven niet nog eens de stoep te vegen maar mogen - als we dat hebben gezien en het tot ons hebben laten doordringen, er naar gaan handelen: weer naar binnen gaan om te rusten van onze eigen inspanningen, van al die keren dat we zelf aan het vegen waren - het is niet meer nodig.

Er staan een paar mooie verzen in Hebreeën die gaan over rust. Rust die God nu al geeft. En dat niet alleen verplicht op de sabbath maar vrijwillige rust en dat zelfs de hele week! (en dat is heel wat anders dan 'niet breien en fietsen op zondag' en dat dan de hele week) En dat betekent je niet meer hoeven te bewijzen, maar een einde maken aan je eigen werken, en dat niet voor een dagje maar altijd. Als we dat eens echt tot ons door zouden laten dringen, zouden er heel wat minder gestreste en overspannen mensen - zelfs gelovigen - zijn.
Ook de Here Jezus zegt het al in de evangeliën: Kom tot Mij allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Zijn juk is zacht en Zijn last is licht, want Hij zet ons niet meer aan het werk maar wil dat wij daar nu eindelijk eens mee stoppen!

Maar ook als we dit alles weten, die rust zelfs ook zo al hebben ervaren, is de duivel er als de kippen bij om ons toch een schuldgevoel aan te praten als we weer zondigen en de neiging de kop opsteekt om onszelf daarin weer te verbeteren...  want het kan er zo inhakken dat we niet tot het goede in staat zijn.
Bedenk dan dat Hij volmaakt is, dat wij het niet zullen worden maar het zijn in Hem!
God zegt als het ware tegen ons: jouw stoep is geveegd, geweldig!! Wij krijgen dat compliment terwijl een ander het heeft gedaan. Het wordt ons toegerekend en verder hebben wij er geen enkele eigen inspanning aan toe te voegen.
Pas als we dat echt geloven, dan zullen we niet meer zelf aan de slag gaan.  
Hij is geloofwaardig genoeg! 
Dus, waarom niet rusten?



9 opmerkingen:

  1. Duidelijk verwoord en ook leuk plaatje erbij !
    Ik veeg trouwens nooit m'n stoep als het gesneeuwd heeft want dan kunnen we niet meer met de slee.
    Maar ik wil wel graag dat kopje koffie wat zo lekker dampt komen drinken !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alleen als je niet al heel hard hebt gewerkt natuurlijk. :P
    (Sneeuw vegen is met een winkel meer belangrijk geloof ik....)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gerda,
    Wat leuk gedaan,je bent er echt 'geknipt'voor.
    Ik hoop dat je er door gezegend zal worden.Je kunt zo bij het rechte spoor, het goede zaad enz.

    ps Je kunt zeggen wat je wil mijn wijkje, maar stoepjes vegen doen ze toch maar trouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. .. de zegen de andere kant op... daar dacht ik zelf meer aan, dat zou een mooie bijkomstigheid zijn bij het feit dat ik het ook wel erg leuk vind om te doen.
    Maar ik blijf toch maar lekker hier mijn eigen baas... :)
    Wel prettig hoor, die geveegde stoepen, behalve als je kinderen op de slee naar school brengt, moeten ze steeds afstappen bij de brave burgers.... dat schiet niet erg op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat mijn woorden je inspireerde tot zulke mooie gedachten! Ik moest wel even lachen toen ik dat merkte.

    Ik herken ook wel die neiging om je te bewijzen. En ik ben ook wel eens erg druk. Op dit moment bijvoorbeeld met de verkoop van decemberzegels. Maar de rust die jij bedoelt kun je ook hebben als je druk bent.

    Het is goed om je ervan bewust te zijn dat je helemaal mag steunen op het volbrachte werk van onze Heer en Heiland. Net zo als ik weet Wie het voor mij volbracht heeft, weet ik inmiddels ook wie "mijn" sneeuw weggeveegd heeft.

    En voor de slee-gebruikers.... jammer voor jullie, maar
    een winkelier kan aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van een valpartij op zijn terrein.

    Ik begeef me zelf trouwens ook niet graag op glad ijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel goed geformuleerd en prettig geschreven. Hopelijk vinden velen de weg naar je blog! Ik zal een linkje op eigen site maken! :)

    Tip! Niemand is klaar met deze problematiek. Probeer regelmatig in je eindsammenvatting eens een vraag op te nemen die mogelijk aanleiding kan geven tot meerdere reacties en gesprek nav je blog.. Altijd nuttig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb nu even tijd en op volgorde even een reactie, eerst Ida :)

    Ja, pas op wat je zo reageert naar mij toe, voor dat je het weet ga ik met zo'n uitspraak aan de haal - maak ik er een geheel eigen versie van. :P
    Met zo'n beeld is het wel zo dat het iets duidelijk maakt, maar het blijft bij 'iets'... het kan nooit de alle aspecten van een bepaalde waarheid laten zien.

    Idd bedoel ik rust op de manier van: de innerlijke rust dat je niet meer aan het werk moet om iets bij de Heer te verdienen...
    Hoe het dan zit na je bekering, hoe je als gelovige mag werken, is een heel ander aspect. Komt nog wel eens. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En Theodor, een linkje op je site, dat is leuk... Ik voel me vereerd. :)

    Idd goed om er over na te denken wat ik als schrijver van zo'n blogje er precies mee wil, ik heb wel tussendoor de vragen die er zo bij me opkwamen, apart erbij gezet...
    Afsluitende conclusies, of eindvraagje, zit er verdekt wel wat in.
    Maar om eerlijk te zijn was het tweede gedeelte van dit blog een heidens werk om het goed geformuleerd te krijgen....droge theorie neerpennen is nl geen probleem, maar zo wil ik het juist niet.
    Wel mooi als dat gelukt is in die zin dat je het niet merkt als je aan het lezen bent.
    Een verhaaltje is goed af als je ineens weer uitkomt bij je begin. Dat was hier wel weer ineens zo - tot mijn eigen verbazing.:D

    Maar goed om tips te krijgen, neem ik zeker mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En wat zeker ook leuk is... je hebt je gedachten eens wat duidelijker vastgelegd zonder dat dat tot verplichtingen leidt of hoeft te leiden, maar je kunt er wel weer eens even op terugvallen, gewoon weer eens herlezen.... misschien zelfs wat toevoegen of een vervolg schrijven...
    Laatst lasik de vraag wat er gebeurt met een blog als je plotseling overlijdt... Tsja daar denken we natuurlijk niet direkt overna, maar wellicht is het voor achterblijvers een heel prettige gedachte iets te hebben als een blog die men dan mogelijk opnieuw of zelfs voor de eerste keer zal lezen! Je weet het maar nooit....

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Linkwithin

http://www.linkwithin.com/install?platform=blogger&site_id=2144441&url=http%3A//gerda-overvanallesennogwat.blogspot.com/&email=evanschagen61%40gmail.com#