woensdag 9 juli 2014

Mag het ietsje méér zijn? (over 100 dagen blij)

100 happy days.. 
Een experiment op de sociale media waar je aan mee kunt doen om meer dankbaar te kunnen zijn in het leven van alledag. (Zoiets als het lied 'Tel uw zegeningen, tel ze één voor één' dacht ik er direct bij). En dat honderd dagen achter elkaar volhouden ...

De bedoeling is elke dag een foto plaatsen die laat zien waar jij die dag gelukkig van wordt... De uitdaging eraan gekoppeld om mensen zover te krijgen was: 'daar heb je vast geen tijd voor!'
Best een mooi initiatief; mensen zijn inderdaad zo druk tegenwoordig dat ze zichzelf voorbij rennen. Er 'moet' zoveel dat ik er al moe van word als ik er alleen al aan denk.



Wat mooi was, deze actie was er in de eerste plaats ook voor jezelf, en moest niet ontaarden in een wedstrijdje kijk-mij-eens-de-allermooiste-foto's- plaatsen... Op zich een juiste kanttekening bij dit sociale experiment. De deelnemers aan deze uitdaging werden socialere en optimistischer. 
Niets mis mee toch?


Maar ergens haakt het ... dat 100 dagen blij en gelukkig zijn ... Want is 'geluk' en 'het fijn hebben', waar het om draait in het leven? Zeker voor gelovigen is er toch is iets wat véél dieper gaat dan de positieve gevolgen van deze uitdaging (te lezen op de afbeelding hierboven).
En mogen we toch ook verder kijken dan 100 dagen. :)

Wij hebben zelfs 'ééuwig geluk'... Eeuwig leven dat we toch niet alleen hebben ontvangen om blijer en positiever, méér happy te zijn.

Onze vreugde zit niet in iets moois wat we meegemaakt hebben, maar is Jezus, Hij is namelijk zélf het eeuwige leven. Hem kennen gaat zoveel dieper dan aardse waardering en happiness.
Om met een oud 'koortje' te spreken:

Zoek je naar waar geluk, stralend geluk
Laat Jezus dan toe in je hart

Als Hij het is waar je leven om draait, dan wordt alles anders. En al geniet je nog van de mooie dingen om je heen, écht geluk krijgt een heel andere lading... Het kan zelfs zóver gaan, dat je ontdekt dat er pas échte vreugde is in het steeds weer een beetje sterven aan je eigen geluk, aan wat jij graag zou willen ... aan jezelf.

Dit 'geluk' zie je ook niet aan de buitenkant maar is iets wat binnenin zit. Dat wat je op het eerste gezicht misschien niet eens als geluk zou willen bestempelen, omdat het zelfs moeilijk en zwaar kan zijn en verdriet geeft. En wat klinkt dat tegenstrijdig ... zoals zoveel dingen in Gods koninkrijk.

- Eigenlijk is dit een klein voorbeeldje van 'roemen in de verdrukking'... blij kunnen zijn in de moeilijkheden die je hebt te doorstaan...-

Ja, hoe kan verdriet nu tegelijkertijd geluk betekenen? Dat kan alleen als je Jezus erin tegenkomt en als je weet dat je gehoorzaamt aan wat Hij je te doen geeft. Dat is ten diepste gelukkig zijn. En is er een diepe blijdschap dat je mag doen wat misschien geen mens ziet... in het verborgene.

Foto's heb je daar niet 1,2,3 van, maar het kan en hoeft ook niet vereeuwigd te worden.
Het is geluk wat blijft, niet afhankelijk van de omstandigheden maar verbonden met Jezus zelf.
Zodat Hij meer en meer zichtbaar wordt - als de bron van echte vreugde, die eeuwig bij en in ons is.


Hoe meer u deel hebt aan het lijden van Christus, 
des te meer verheugd moet u zijn. 
Want u zult van vreugde juichen op de dag dat Hij zijn glorie openbaart



2 opmerkingen:

  1. Tja...mooi stukje Gerda. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk :)
    Toch neemt dit niet weg dat je elke dag dankbaar kunt zijn voor de (kleine) dingen om je heen die we soms zo als vanzelfsprekend beschouwen en zo gewoon vinden.
    Ik ben nu een aantal dagen op weg en het doet mij elke dag bewust stilstaan bij alle zegeningen die ik ontvang van Hem. Uiteindelijk gaat het om God en de vreugde die we in Hem vinden, maar Hij geeft ons ook zoveel dat het goed is Hem ook daarvoor te danken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wendy, wat leuk dat je reageert, ja jij doet ook mee met de 100 dagen happy-uitdaging. :) En op zich is het ook helemaal niet verkeerd om stil te staan bij wat God ons elke dag geeft en daar dankbaar voor zijn. Tel uw zegeningen, is niet voor niets waar ik direct aan dacht...

      Jij had ook net een nieuw fototoestel las ik vandaag net, dus ook direct een aanleiding om die direct elke dag eens even te gaan gebruiken.
      En je betrekt je dankbaarheid aan God hier duidelijk bij.

      Maar wat mij opviel is vooral het lijstje van resultaten wat ik als afbeelding er ook bij heb geplaatst. Het is daar puur een horizontaal gegeven om je postiever en dankbaarder te voelen, ook meer complimenten te krijgen door het meedoen aan deze actie.
      En wat is het dan als gelovige een gevaar dat je ook niet verder kijkt dan dat. Namelijk mij meer fijn en meer positief voelen, je meer geaccepteerd voelen door allerlei complimenten - zelfs als je weet dat God ons allerlei dingen schenkt waar we dankbaar voor mogen zijn. (En ik zeg dus niet dat jij dat zo doet... :) )

      Echt geluk ziet niet in de dingen die per definitie fijn zijn en ons een goed gevoel geven maar het gaat dieper.. Geluk is een Persoon. En als je die Persoon bezit, dan heb je geluk. Hoe je leven verder ook is, zelfs als er helemaal geen fijne momenten zijn, als er geen fijne dingen gebeuren en als je voor je je gevoel van mensen verlaten bent... Dat raakte me namelijk ook in het hele happy-verhaal...

      Gelukkig weet jij dat ook en daar ben ik dankbaar voor. Ik hoop dat meer mensen hierover na gaan denken, vandaar dit blogje, dat er dus kwam meer door wat ik er over las - het horizontale, dan dat ik nu bij jou heb gezien hoe je dat vorm gaf. Want dat deed ik pas nadat ik dit blogje klaar had. :)

      Maar nogmaals, bedankt voor je reactie Wendy!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Linkwithin

http://www.linkwithin.com/install?platform=blogger&site_id=2144441&url=http%3A//gerda-overvanallesennogwat.blogspot.com/&email=evanschagen61%40gmail.com#