vrijdag 1 april 2011

...de rechte weg

Van de week hoorde ik ineens dit nummer langskomen - we hebben het op een oude LP staan (alleen is dit de éénstemmige 'unplugged' versie en mis ik helaas wat extra muziek en de meerstemmigheid) 
Het betreffende lied gaf mij altijd al het idee van een onvervalste gospel... terwijl het gewoon een seculier liedje is - en heb ook geen idee wie de persoon is die hierin wordt aangesproken.
Wat mij aanspreekt is dat ieder mens iets of iemand nodig heeft buiten zichzelf als iedereen verdwenen is die jou niets blijvends waardevols heeft kunnen bieden..., we kunnen het niet alleen af in het leven. En het lied geeft een beetje het idee dat de aangesproken persoon als het ware steeds weer een rots in de branding blijkt te zijn als je het nodig hebt. En als je niet gelovig bent zul je ook vast 'ergens' je kracht vandaan halen - ik weet niet uit ervaring hoe dat werkt - of je hebt je man/vrouw of een goede vriend bij wie je altijd terecht kan in een wereld waar soms geen oprechtheid meer te vinden lijkt...
Maar als ik er een gospel in hoor en het ook zo beleef, dan mag ik weten dat er altijd Iemand overblijft die je vasthoudt, als alles om je heen weg lijkt te vallen, het ineens 'bitter koud' lijkt te zijn... Die je niet alleen wil helpen om in de waarheid te gaan, te wandelen, en je op de rechte weg wil leiden - maar met de Heer gaat het nog verder: Hij IS de Waarheid! En wil ons op die rechte weg leiden.
En dat kan zijn tegen de stroom in - net anders dan de meeste mensen. En Hij kent ons helemaal, we zijn een open boek voor Hem, in die zin hoeven we Hem niets te vertellen, onze geheimen kent Hij allang - weet daarom dat we veel raad en wijsheid nodig hebben...
De laatste regel van het originele lied zegt en vraagt als het ware: Wenn Du mich liebst... als U van mij houdt...
Dat heb ik in mijn vertaling ff veranderd in het voor een gospel noodzakelijke 'weten' - en ik hoop dat we dat allemaal ook echt weten: U houdt van mij, help mij niet op te geven!

En je kunt meelezen:

Du siehst, der Wind hat sich gedreht
die falschen Freunde fortgeweht
und ihre Treue 
und ihre Versprechen.
Auf einmal ist es bitterkalt
und wieder brauch' ich deinen Halt
um nicht zu zweifeln, um nicht zu zerbrechen.

Hilf mir gerade zu stehn!
hilf mir die Wahrheit 
zu sehn!
Hilf mir mich gegen den Strom
zu drehn
hilf mir den schweren
den graden Weg zu geh'n

In einer Welt,
in einer Zeit
wo Falschheit und Verlogenheit
eitel blühn und gedeihn 
an allen Enden
wo jeder eilig sein Wort bricht,
im Augenblick, da er es spricht,
um rasch den Mantel  
mit dem Wind zu wenden.
 

Hilf mir gerade zu stehn!
hilf mir die Wahrheit zu sehn!
Hilf mir mich gegen den Strom zu drehn
hilf mir den schweren, den geraden Weg zu gehn!

Du, die in meine Seele siehst
mich wie ein 
offenes Buch liest
die dunklen Seiten kennst 
in meinem 
Leben
all meine Geheimnisse weißt
die Du mir Rat und Klugheit leihst
wenn Du mich liebst, hilf mir 
nicht auf zo geben!



Je ziet, de wind die is gedraaid
onechte vrienden weggevaagd
zo ook hun trouw 
en hun mooie praatjes
Ineens is het bitter koud
en die mij overeind nu houdt
bent U, U laat mij niet 
verdwalen

Help mij recht-op te staan
help mij de waarheid verstaan
zo tegen de stroom in te gaan
help mij de zware, 
de rechte weg te gaan!

In een wereld 
in een tijd
waar leugen en schijnheiligheid snel opbloeien, 
groeit van alle kanten
waar ieder zo zijn woord verbreekt
vanaf 't moment dat hij het spreekt 
om dan ineens met een 
ander mee te praten

Help mij recht-op te staan
help mij de waarheid verstaan
soms tegen de stroom in te gaan
help mij de zware, de rechte weg
te gaan!

U die het diepst van binnen ziet
mij als een open boek zo leest
de donk're kanten kent ook van mijn leven
al mijn geheimen zomaar weet
U die mij raad en wijsheid geeft
U houdt van mij, help mij niet op te geven!







Help mij recht-op te staan
 help mij de waarheid verstaan
zo tegen de stroom in te gaan
help mij de zware, 
de rechte weg te gaan









originele titel: Hilf mir 
Reinhard Mey

6 opmerkingen:

  1. Het kan lijkt me moeilijk anders dan een gelovige zijn als je de laatste regels even tot je door laat dringen. Niemand praat zo zonder zich daarmee tot God te richten, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het met je eens dat je inderdaad toch wel zou denken dat hij een gelovige in God is, maar op de betreffende LP stond ook een ander nummer, hierboven kun je de tekst lezen, ook horen bij het linkje

    Die tekst geeft het 'niet weten'...aan en hoe hij er dan zelf invulling aan geeft. Als je een gelovige bent in 'onze' betekenis, dan kun je dat niet over je lippen krijgen.

    Hij weet geen antwoord op de vraag wat er na de dood is, en je kunt je daar bepaalde dingen bij voorstellen....
    En omdat er niemand terugkeert uit de dood, wil hij zich daar wel 'de hemel' denken - wat dat dan ook verder moge zijn...
    En dan wordt er toch een invulling gegeven aan 'de hemel'
    ... gebaseerd op ... eigen wensen, wat je wel zou willen, geen moeilijkheden, zonder tweedracht, angst en lijden. Daar hebben we niets nodig, we missen er ook niets, en het geeft troost dat we weten dat onze geliefden die al overleden zijn, daar ook al zijn.

    Maar het is de 'ingebeelde hemel...' want hij zegt in het begin toch geen antwoord te weten op de vraag: is er leven na de dood en wat dan voor leven...

    Maar door deze eigen voorstelling voor waar te houden, is het bedreigende van de dood dan weg, en je kan dan elk moment dat je hier op aarde nog bent intens beleven....

    Er zullen best veel mensen zijn die er gewoon van uit gaan dat er na dit leven alleen het goede zal zijn voor iedereen. Als compensatie, goedmaker misschien voor dingen die hier niet goed gaan, het lijden etc...
    En als je dan je hele leven getracht hebt de rechte weg te gaan... die weg waarvan je wel weet in je geweten dat het de juiste dingen zijn om te doen, dan zal er toch zeker die hemel op je wachten?

    En dan is het moeilijk om juist deze mensen te bereiken met het evangelie... dat we niet goed genoeg kunnen zijn vanuit onszelf... De clou dat die Ander het voor je, in je wil doen....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inmiddels even gecheckt: al de teksten en muziek zijn van hemzelf...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik plaats het betreffende nummer waar ik het hierboven over heb, even opnieuw, het was niet helemaal goed gegaan...

    Dus hier het linkje en de tekst:

    Ook gevonden op youtube:
    http://www.youtube.com/watch?v=ipkul2aEE0Q
    Du hast mir schon Fragen gestellt

    Du hast mir schon Fragen gestellt
    Über „Gott und die Welt“,
    Und meist konnt‘ ich dir Antwort geben.
    Doch jetzt bringst du mich aus dem Lot
    Mit deiner Frage nach dem Tod
    Und „was ist, wenn wir nicht mehr leben?“
    Da muß ich passen, tut mir leid,
    Niemand weiß da so recht Bescheid,
    Solang es Menschen gibt auf Erden.
    Ich stelle mir das Sterben vor
    So wie ein großes, helles Tor,
    Durch das wir einmal gehen werden.

    Dahinter liegt der Quell des Lichts,
    Oder das Meer, vielleicht auch nichts,
    Vielleicht ein Park mit grünen Bänken,
    Doch eh‘ nicht jemand wiederkehrt
    Und mich eines Bess‘ren belehrt,
    Möcht‘ ich mir dort den Himmel denken.
    Höher, als Wolkentürme steh‘n,
    Höher noch, als Luftstraßen geh‘n,
    Jets ihre weißen Bahnen schreiben
    Jenseits der Grenzen unsrer Zeit,
    Ein Raum der Schwerelosigkeit,
    Ein guter Platz, um dort zu bleiben.

    Fernab von Zwietracht, Angst und Leid,
    In Frieden und Gelassenheit,
    Weil wir nichts brauchen, nichts vermissen.
    Und es ist tröstlich, wie ich find‘,
    Die uns vorangegangen sind,
    Und die wir lieben, dort zu wissen.
    Und der Gedanke, irgendwann
    Auch durch dies Tor zu geh‘n, hat dann
    Nichts Drohendes, er mahnt uns eben,
    Jede Minute bis dahin,
    Wie ein Geschenk, mit wachem Sinn,
    In tiefen Zügen zu erleben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jammer dat het mooie lied uit de koker komt van iemand die niet uitgaat van Gods Woord.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Linkwithin

http://www.linkwithin.com/install?platform=blogger&site_id=2144441&url=http%3A//gerda-overvanallesennogwat.blogspot.com/&email=evanschagen61%40gmail.com#