maandag 14 februari 2011

Your 'divine Valentine'

Een blogje over Valentijn, en dat terwijl ik echt helemaal niks met Valentijnsdag heb... Wat moet dat worden. Het enige wat er voor mij goed door te onthouden is, is de verjaardag van een neef(je), die is vandaag dus jarig. :)

Valentijnsdag zal al wel heel lang bestaan, maar was toch nooit zo populair als de laatste jaren het geval is. De oorsprong van Valentijn is een legende, eigenlijk zijn er verschillende versies in omloop. Die mij het meest aanspreekt is natuurlijk martelaar Valentijn in de derde eeuw na Christus, die weigerde zijn geloof op te geven en daarvoor ter dood werd gebracht; hij liet een briefje achter voor een meisje waarop hij verliefd was geworden.

Op Wikipedia las ik dat het fenomeen 'Valentijnsdag' midden jaren negentig in deze contreien pas bekender is geworden en dat de commercie hier een niet geringe rol in heeft gespeeld. In die zin is het vanuit commercieel oogpunt eigenlijk verworden tot een soort moeder- en vaderdag. Bij die dagen is het toch zo dat de kassa rinkelt en mocht je niet zoveel contact hebben met je ouders, kun je dit bijna afkopen door op de speciale moeder- of vaderdag acte de presence te geven; een bloemetje of nog beter, grotere kado's, maken het feest compleet.
Zo is Valentijn is toch ook al lang niet meer beperkt tot het sturen van een kaart; je kunt je geliefde verrassen met van alles en nog wat.
Nu heeft mijn geliefde net zomin iets met Valentijn als ik en verwacht ik daarom alleen al geen attentie; verder is hij is ook geen onbekende voor mij die ik door middel van een kaart of cadeau van mijn liefde op de hoogte moet stellen - van mijn kant uit dus ook geen actie. Want dat is blijkbaar een speciaal iets met Valentijn: je kunt als stille aanbidder iets doen en het voorwerp van je liefde iets sturen, een kaart. In ieder geval was dat de oorspronkelijk betekenis.

Bij de jeugd leeft het blijkbaar meer, men heeft tegenwoordig blijkbaar toch steeds rituelen nodig. Zo kan ik me herinneren dat ik jaren geleden op Valentijnsdag met één van mijn dochters die toen een jaar of 6, 7, was, even mee moest omdat ze 'valentijns'chocola had gekocht wat we bij een jongen uit de klas die ze aardig vond, stiekem in de brievenbus deden...
En al doe ik er niet aan, werd ik vrijdag verrast vanwege Valentijn, door idd alweer de jongere generatie! en kreeg een rode roos van één van mijn zoons zoals op de foto hierboven - was toch wel erg leuk en heb die dan toch ook maar wel aangepakt...  :P 

In mijn mail ontving ik bericht van 'Dayspring' een site waar ik wel eens e-cards verstuur, en die met hun Amerikaanse achtergrond 'Valentine' uiteraard niet vergeten. In het betreffende mailtje werden onderstaande teksten aangehaald met als onderwerp 'your divine Valentine'; die teksten vond ik mooi genoeg om ze in een blogje door te geven.

A Valentine may give you flowers, but God sent you the most beautiful rose of all. Jesus.
I am the rose of Sharon, and the lily of the valleys.
Song of Solomon 2:1
A Valentine may bring you chocolate, but God provides you with something even sweeter, His Word.
How sweet are your words to my taste, sweeter than honey to my mouth! Psalm 119:103

En in eigen woorden zeg ik het even zo: God, die wij niet kenden, heeft ons zijn 'kaart' gestuurd,  Zijn Woord waarin Hij ons Zijn liefde verklaart, dat Woord was ook Godzelf, als mens (vlees) naar ons toe gekomen; Jezus, de roos van Saron. En Hij stierf voor ons, en gaf zo Zijn grootste liefdesverklaring af...

Luister de kortste samenvatting van de 'Valentijskaart' van God aan ons....

Johannes 3 vers 16
Want zo lief heeft God de wereld gehad
dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft
opdat een ieder die in Hem gelooft 
niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft
vers 17
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden 
opdat Hij de wereld veroordeelt
maar opdat de wereld door Hem behouden wordt


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Linkwithin

http://www.linkwithin.com/install?platform=blogger&site_id=2144441&url=http%3A//gerda-overvanallesennogwat.blogspot.com/&email=evanschagen61%40gmail.com#