maandag 28 februari 2011

De gelukkige prinses

            Sprookjes, die verhalen die zo mooi kunnen zijn en - voor kinderen verteld - meestal goed aflopen. Vaak komen er prinsessen in voor die aan de man - of eigenlijk aan de prins moeten worden gebracht. Om dan zo te kunnen gaan regeren - als de prins nog een groot koninkrijk meeneemt is het helemaal geslaagd in het sprookje en ze leven uiteraard nog lang en gelukkig.
En is de hoofdpersoon geen prinses? Dan is er geen man overboord, aan het einde van het sprookje is ze waarschijnlijk een prinses geworden door haar sprookjesprins te trouwen...

Laatst was ik in de bieb en keek eens even rond voor één van de kinderen. Ik kwam toen een iets minder cliché sprookjesboek tegen; de rode draad in het boek is dat het allemaal prinsessesprookjes zijn, maar toch nét even anders. Ook waren ze niet erg lang, net leuk genoeg om even voor te lezen. Dat doe ik niet meer erg vaak bemerkte ik, maar dit boek stimuleerde me om dit voorlezen toch eens weer wat meer op te gaan pakken. Misschien dat ik de betreffende dochters dan ook wat aan het lezen krijg.
En inderdaad waren het niet de cliché prinsessen, maar ze hadden allemaal zo hun aparte eigenschappen waar dan wonderwel een betreffende prins bij paste - die uiteraard ook wat minder cliché was dan gewoonlijk het geval is.
Eén verhaaltje was zo dat ik aan het eind spontaan in de lach schoot vanwege de onverwachtse wending wat natuurlijk toch een happy-end bleek te zijn. (Verhalen zonder enigszins een happy-end, al moet het ook niet heel erg voorspelbaar, geven me sowieso altijd een nogal onbevredigend gevoel).  

        Het prinsesje zie je zitten op een troon, zij wacht op de koets van een keizerlijk echtpaar dat haar komt keuren voor hun zoon. Pa en ma koning en koningin uiteraard erg gelukkig 'ben zo blij voor je kind!' als blijkt dat de deal wordt gesloten: de prinses is goedgekeurd en zal meegaan om te trouwen met de keizerszoon om zo het uiteindelijk te brengen tot keizerin. Alleen, deze gelukkige prinses volgens de titel van het betreffende verhaaltje, is net aan het dromen over hoe het is een gewoon meisje te zijn, en heeft helemaal geen zin om met het keizerlijk paar mee te gaan en ze glipt door een tuinpoortje weg, belandt zo in de gewone wereld.
Die is helemaal niet zo ideaal als ze zich had voorgesteld want niemand bemoeit zich met haar. Toch vindt ze dat niet erg ( ik vond het wat onlogisch maar dat kan in sprookjes) want wat ze wel heeft is vrijheid! Ze kan gaan en staan waar ze wil en hoeft geen keizerin te worden en dat is wat ze verlangde. Hoe het afloopt?
Lees zelf maar:
Ze liep een park in. Bij de vijver ging ze in het gras zitten.
Op een blad van een witte waterlelie zat een kikker. Hij keek haar smekend aan.
Hij is natuurlijk een betoverde kikker, dacht ze. Als ik hem kus wordt hij vast weer een prins.
De prinses was een lief meisje.
Voorzichtig boog ze zich voorover en kuste de groene mond.
De kikker werd geen prins.
De prinses werd een kikker.
Stomverbaasd zat ze naast hem op het groene waterlelieblad.
Het duurde niet lang of ze dook met de betoverde prins het water in en vergat de keizer, haar ouderlijk huis, alles.
Ze was net als haar kikkerman, overgelukkig.
Wat maakte mij nu eigenlijk aan het lachen? Natuurlijk dat je denkt dat de kikker een prins, of in ieder geval weer mens wordt - de prinses die ineens een kikker is en stomverbaasd door deze metamorfose naast haar kikkerman (in sprookjes kun je dan blijkbaar ook ineens getrouwd zijn :P ) op een lelieblad zit, is blijkbaar komisch genoeg. Je verwacht dit ook niet: een kikker is een vies beest, met van die bolle ogen die van die onverwachtse sprongen kan maken... Nu niet iets wat vertedering oproept, mij in ieder geval geen uitroep ontlokt in de trend van: Ach, wat schattig... En gezellig met je kikkerman onder water leven, we kunnen niet bedenken wat daar nu de aardigheid van is.... Mooi is dat de prinses op deze manier haar gelijke heeft gevonden, dat is wel positief. Maar verder? Het was erg onverwachts en de boodschap is natuurlijk dat als je helemaal gelijk gestemd bent, het niet uitmaakt wat je bent.... Maar kikker worden? In het echte leven gebeurt zoiets natuurlijk ook niet. We willen (ik wil)  liever een happy-end van kikker wordt weer prins en trouwt met prinses. 

Nee, in het gewone leven kom je dit inderdaad niet tegen, al las ik laatst een artikeltje over mensen die zo close zijn met hun hond dat het bijna een huwelijk lijkt... En wie zou er gelukkig mee zijn om echt een kikker te worden? In dit sprookje was de prinses ook ineens vergeten dat ze ooit een prinses was geweest, in een paleis had gewoond en keizerin had moeten worden. Dat hielp natuurlijk mee om hen tot een gelukkig kikkerpaar te maken.
Nee, er is niemand die zijn of haar mens zijn aflegt uit liefde voor een kikker, om het sprookje maar even aan te houden. Misschien raar dat ik dit nu zo op het echte leven betrek, want dit is toch een sprookje? Dan kan dat allemaal, het is dan niet ongeloofwaardig. Het viel me trouwens later pas op dat de kikker toch een betoverde prins was, en hij sleept eigenlijk de prinses mee in de betovering, zij verbreekt die niet.

          In het echt..... 'in real life' was er echter wel Iemand die Zich verlaagde, vanuit Goddelijke heerlijkheid: God Zelf, en mens werd, en dan ook nog een door ieder veracht mens... Staan we daar wel eens bij stil hoe bijzonder - ongelooflijk! - het is dat Hij dat toch maar deed? De Schepper die in Zijn schepping kwam, er deel vanuit ging maken... En dan ook nog geheel vrijwillig. Dat is nog een veel grotere vernedering dan een mens die per ongeluk een kikker wordt,  'dat kan natuurlijk ook niet in het echt', zeggen we dan.
En Hij werd mens en dan niet om zo op die manier dit leven wat te veraangenamen en met ons samen hier lang en gelukkig te leven. Hij werd mens om daarna weer te komen tot dat living happely ever after, en ons óók dat eeuwige leven te geven. Maar daarvoor moest er wel meer gebeuren dan alleen mens worden: Hij moest sterven - ja wij zijn in zekere zin ook betoverd, 'under a spell'- er is iets mis gegaan, dat eeuwige leven hebben we verspeeld. En alleen door die allerdiepste vernedering, kon Hij ons redden - de 'betovering' waardoor we in de macht waren van de satan kon alleen zo worden verbroken. En het enige wat wij daarvoor moeten doen is dat accepteren: Ja, zo was het met mij en dat sterven heeft Hij ook voor mij gedaan....

Deze tekst is dan ook bijna gemaakt voor deze sprookjes'setting': door Zijn liefde die Hij heeft laten zien, te beantwoorden, er actief op te reageren, mag je bij Hem schuilen en ben je veilig. En zou je iemand niet lief kunnen hebben die alles voor je over heeft gehad? Dan kun je toch ook geloven in Hem, Hem helemaal aanvaarden. Hij geeft ons dan een hogere positie dan zelfs Adam en Eva vóór de zondeval ooit hebben gehad: wij mogen delen in die koninklijke heerlijkheid - we zijn mede-erfgenamen geworden van de Here Jezus, onze Prince of Peace...

Ik schrijf het nu neer omdat ik vanuit de bijbel weet dat het zo is, maar het klinkt als een sprookje, haast niet te geloven... Alleen zal dit sprookje echt werkelijkheid worden.
Een oud nummer van Second Chapter of Acts heeft hetzelfde thema. Hier kun je het luisteren...

Prince song

 I got a brand new story
'though you've heard it a time or two
about a Prince
who kissed a girl right out the blue
Hey, this story ain't no tale to me now
for the Prince of Peace
has given me life somehow
You know what I mean

My sleep is over
I've been touched by His fire
that burns from His eyes
and lifts me higher and higher
I live forever
with His breath by my side 
He's coming again
on a white horse He'll ride
He'll clothe me and crown me
and He'll make me His bride
You know what I mean

He's coming again
on a white horse He'll ride
He"ll clothe me and crown me
and He'll make me His bride
You know what I mean
You know what I mean


Ik heb een splinternieuw verhaal
alhoewel je het al een paar keer hebt gehoord
over een Prins
die vanuit het niets ineens een meisje kuste
Hé, dit verhaal is geen sprookje meer voor mij
want de Prins van de vrede
heeft me hoe dan ook leven gegeven
Je weet wel wat ik bedoel

Ik ben uit mijn slaap ontwaakt
Ik ben aangeraakt door Zijn vuur
dat uit Zijn ogen brandt
en me hoger en hoger tilt
Ik leef voor eeuwig
met Zijn adem naast mij
Hij komt terug
rijdend op een wit paard
Hij zal mij kleden en kronen
en Hij maakt mij tot Zijn bruid
Je weet wel wat ik bedoel

Hij komt terug
rijdend op een wit paard
Hij zal mij kleden en kronen
en Hij maakt mij tot Zijn bruid
Je weet wel wat ik bedoel
Je weet wel wat ik bedoel


6 opmerkingen:

  1. En het mooie ervan is:
    citaat: het klinkt als een sprookje, haast niet te geloven... Alleen zal dit sprookje echt werkelijkheid worden... :)

    Ik kon niet het hele sprookje posten, ivm copyright. Dus heb het zo opgelost, eigenlijk nog leuker achteraf...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn bij nader inzien waarschijnlijk nog wel wat meer dingen hierover te zeggen. Zo denk ik dat sprookjes idd de grondtoon hebben dat er ergens een probleem ontstaat dat gedurende de vertelling uiteindelijk opgelost wordt, waarbij het recht en de waarheid zegevieren. Het is als het ware een collectief verlangen van de mensheid dat het zo zal gaan met een onbewuste hoop dat het zo ook zal gaan voor de mensheid op aarde. Eens breekt het licht door, zal het eindelijk vrede worden, hoopt men en men doet er alles aan om het te bereiken...

    Je kunt ook zeggen: de wens is de vader van de gedachte of ook van het sprookje!! Door middel van de fantasie geeft de mens uiting aan de diepste hunkering naar datgene wat helemaal geen fictie is maar dat wat God uiteindelijk zal bewerken. God had dat al beloofd aan Adam die het op zijn beurt heeft doorgegeven aan zijn nageslacht... De ware kennis ervan ging evenwel mettertijd verloren onder het merendeel van de volken na de Babylonische spraakverwarring, maar onbewust leefde het voort in iets wat er in zekere mate op lijkt o.a. in een aantal sprookjes (lang niet allemaal natuurlijk).
    Freud zal het wel beschouwen als een projectie van onze niet te realiseren en onbewuste verlangens. Zoals ik het zie gaat het echter veel verder dan dat en verwijzen de happy end-vertellingen naar de profetieën in de Bijbel over een wereld waarin alles uiteindelijk volmaakt zal zijn. Gelukkig is dat geen hersenschim, geen "sprookje" maar iets waar we zelf deel aan zullen hebben door het geloof in de Heer Jezus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad kun je er meer van zeggen. Ik had nog de associatie met wat jij ook zegt: een waarheid die verteld wordt: de strijd tussen goed en kwaad. M.a.w: er IS goed en er is kwaad. En daar is een strijd tussen.
    Wij weten dat God uiteindelijk zegeviert - aan sprookjes zou je kunnen zien dat er iig niet niets is....
    Zoals je ook overal ter wereld zondvloedverhalen tegenkomt, en er uiteraard één echte zondvloedgeschiedenis bestaat.
    (Ik zeg/bedoel eigenlijk hetzelfde als jij, in iets andere bewoordingen... :P )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sprookjes..... ik heb er niet zoveel mee. Vanuit mijn kinderjaren herinner ik me dat ik het sprookjes "Duimelientje" van Andersen erg leuk vond.

    Toen onze kinderen klein waren kreeg ik een keer een sprookjesboek. Ik las eruit voor als de kinderen naar bed gingen. Ik ben er al gauw mee gestopt. Het stond me zo tegen, al die verhalen met heksen en toverkollen. Hetzelfde effect als bij de Harry Potter-films.

    Ik begrijp dat kinderen een fantasiewereld nodig hebben. Ik heb daarom wel eens sprookjesboeken van Elly Zuiderveld voor de kleinkinderen gekocht.

    Dat Theodor van sprookjes houdt blijkt ook wel uit de naam Aslanning. De sprookjes van C.S.Lewis zullen wel beter van inhoud zijn en onder de kwalificatie "literatuur" vallen.

    Misschien ben ik te nuchter. Maar ik voel het als verraad aan God als ik een andere personificatie van het goede gebruik. Ook voel ik het als een ontkenning van het bestaan van Satan als ik het kwade aan een fantasiefiguur toeschrijf.

    De werkelijkheid is daarvoor m.i. te ernstig.

    De speelse manier waarop Gerda de sprookjes beschrijft, bevat een verwijzing naar de wezenlijke dingen. Als we er zo mee omgaan kan ik daarin meegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik begrijp wel wat je bedoelt. Als het allemaal erg duister wordt, haak ik af. Zo heb ik ooit met een Disneyfilm van Doornroosje, er een stuk tussenuit gelaten - ik vond dat eigenlijk niet kunnen. Alladin heb ik ook afgekeurd, heb die video weggedaan - en is het om te lezen soms nog weer anders dan het 'zien'.
    Maar in normale fantasie is het m.i. niet verkeerd om die verhalen te horen. Goed moet wel duidelijk goed zijn, en kwaad, kwaad. Ik bedoel daarmee dat je dat dan heel goed op kinderen kunt overbrengen dat die scheiding er is. Je brengt kinderen dan niet in verwarring, al is het fantasie.

    Wat tegenwoordig wel erg funest is, is de hype aan boeken over heksen etc., daar word het kwaad gestimuleerd - en dan in de zin dat het onder 'goed' wordt geplaatst - er zijn toch zoveel aardige heksen, en je kunt er goed mee doen als heks.
    Dat is gewoon het promoten van de witte magie. De scheidslijn goed - kwaad ligt dan helemaal verkeerd.

    Over Duimelijntje: Dat vond ik nu net niks. Allemaal van die beesten, die pad waar ze mee moet trouwen... Nee, doe mij maar wat andere... :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Linkwithin

http://www.linkwithin.com/install?platform=blogger&site_id=2144441&url=http%3A//gerda-overvanallesennogwat.blogspot.com/&email=evanschagen61%40gmail.com#